Inwestycje taborowe PKP Intercity: ponad 5 mld zł brutto w kontraktach i blisko połowa pojazdów u przewoźnika

2020 rok przyniósł widoczne efekty największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity – park taborowy przewoźnika wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz ponad 130 zmodernizowanych wagonów. Wartość umów podpisanych w ramach programu przekroczyła w grudniu 5 mld zł brutto. Najbliższe dwanaście miesięcy przyniesie kolejne nowości we flocie PKP Intercity.

Epidemia koronawirusa wpłynęła na liczbę pasażerów pociągów PKP Intercity. Od początku roku do końca listopada 2020 r. przewiozły one ponad 25 mln pasażerów, czyli o niemal 20 mln mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Mimo utrudnionej sytuacji rynkowej PKP Intercity zgodnie z planem kontynuuje inwestycje w unowocześnienie floty swoich pociągów. W Nowy Rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 mld zł brutto. PKP Intercity odebrało już 46 proc. pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanym programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

Epidemia spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy na kolei od kilku lat. Przemyślane i konsekwentnie realizowane inwestycje, takie jak te prowadzone przez PKP Intercity, są niezbędne do szybkiego powrotu kolei na ścieżkę wzrostu. Dzięki nim polska kolej staje się bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – zapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

To największy, warty 7 mld zł, program inwestycyjny w historii spółki, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. PKP Intercity kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.

Nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje 7 mld zł w nowoczesny tabor i związany z tym komfort podróżowania, ale trzeba również docenić, że przy realizacji swoich zamówień uwzględnia polskie przedsiębiorstwa z sektora kolejowego. W MAP zawsze zachęcamy spółki Skarbu Państwa do współpracy z rodzimymi firmami w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości zamawianych usług czy produktów – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

2020 rok przyniósł zwiększenie komfortu podróżowania
2020 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brutto. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG z Nowego Sącza. Nowe pojazdy prowadzą już pociągi w całej Polsce, rozwijając prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto.

Flotę przewoźnika wzmocniło również 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę w ramach zamówienia wartego blisko 470 mln zł brutto. To bezprzedziałowe pojazdy drugiej klasy, oferujące liczne udogodnienia dla pasażerów, m.in. klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a.

Do przewoźnika trafiło także 10 wagonów 145Ab zmodernizowanych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu na wagony restauracyjne. Do dyspozycji podróżnych jest w nich 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony są klimatyzowane, a pasażerowie mogą w nich korzystać w nich z darmowego, bezprzewodowego internetu. Wartość umowy wyniosła 61,4 mln zł brutto.

2020 rok przyniósł widoczne efekty programu modernizacji polskiej kolei – odnowionych zostało wiele dworców, zakończyła się modernizacja wielu linii, dzięki czemu na licznych trasach skrócił się czas podróży pociągami naszego narodowego przewoźnika, który uruchamia coraz więcej połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem – mówi Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

W 2020 roku PKP Intercity odebrało ponad 130 unowocześnionych wagonów. W ramach strategii taborowej flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie blisko 340 wagonów po modernizacji.

W ostatnich miesiącach zwiększył się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby składów nowym lub zmodernizowanym taborem. 2021 rok przyniesie dalsze działania w tym kierunku – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kolejne inwestycje w wagony i lokomotywy już zakontraktowane
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia PKP Intercity podpisało wartą ponad 540 mln zł brutto umowę z Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na modernizację kolejnych 125 wagonów. Tym samym wartość umów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 5 mld zł brutto. Pierwszy zmodernizowany wagon ma trafić do przewoźnika pod koniec bieżącego roku.

We wrześniu 2020 roku przewoźnik podpisał wartą niemal 200 mln zł brutto umowę z oleśnicką firmą Olkol na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Modernizacja obejmie m.in. zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h.

W 2021 roku odbiór kolejnych wagonów i pierwszych pociągów typu EZT z nowych zamówień
2021 rok przyniesie pierwsze efekty innych umów taborowych podpisanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku.

W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81 nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i będą włączane do pociągów kategorii Express InterCity (EIC).

W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Zgodnie z harmonogramem PKP Intercity odbierze pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74, które modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. w ramach wartego 275 mln zł brutto zamówienia. W drugiej połowie 2021 roku do przewoźnika trafią także pierwsze dwa z 12 EZT typu FLIRT z miliardowego kontraktu zawartego przez przewoźnika w sierpniu 2019 roku ze Stadler Polska. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający najwyższe bezpieczeństwo podróży.

Następne kontrakty do podpisu
W najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje otwarcie ofert w przetargu na modernizację 90 wagonów typu 141A / 111A oraz wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1. Dodatkowo pod koniec grudnia 2020 roku otwarto oferty przetargowe na modernizację 14 wagonów typu 111ALux/112ALux. Przewoźnik planuje podpisać kontrakty na zakup 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz 10 (z opcją na dodatkowych 5 pojazdów) elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.

PKP Intercity prowadzi także dialog techniczny z potencjalnymi producentami na dostawę składów push-pull. Po opracowaniu dokładnej specyfikacji pojazdów przewoźnik zaprosi potencjalnych dostawców do złożenia ofert.

Pasażerowie widzą efekty inwestycji
Pasażerowie dostrzegają, że realizowane od kilku lat intensywne inwestycje w unowocześnienie floty PKP Intercity przekładają się bezpośrednio na komfort podróży. W ostatnim z cyklicznych badań satysfakcji przeprowadzanych wśród pasażerów pociągów PKP Intercity podróżni bardzo wysoko ocenili satysfakcję z komfortu przejazdu – wskaźnik satysfakcji w tej kategorii wyniósł 78 p.p (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe) i od poprzedniego badania przeprowadzonego jesienią 2019 roku poprawił się o 10 p.p. Od 2013 roku satysfakcja z komfortu podróży wzrosła aż o 52 p.p. (wówczas wyniosła zaledwie 26 p.p.).

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.