20 rocznica rozpoczęcia eksploatacji zespołu EN95-01

1 września 2004 r. na WKD rozpoczęła się nowa era w taborze przewozów pasażerskich. Tego dnia rozpoczął kursowanie elektryczny zespół trakcyjny EN95-01. Była to całkowicie nowa jakość, szczególnie w porównaniu z wysłużonymi EZT serii EN94. W bieżącym roku obchodzimy 20-lecie rozpoczęcia eksploatacji pojazdu o handlowej nazwie „Mazovia”. W poniższym artykule przedstawiamy historię pierwszego EZT wyprodukowanego w polskiej fabryce w XXI w.

Elektryczny Zespół Trakcyjny (EZT) serii EN95 (typ 13WE) został wyprodukowany w ilości jednej sztuki w 2004 r. na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Jego producentem była firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Pojazd otrzymał handlową nazwę producenta – „Mazovia”. Był to pierwszy EZT wyprodukowany przez PESĘ i jednocześnie pierwszy pojazd nowej generacji. EN95 był także pierwszym nowym pociągiem dostarczonym dla odbiorcy w Polsce od czasów produkcji zespołów EN57 i pochodnych, produkowanych nieprzerwanie przez PaFaWag Wrocław od 1961 do 1997 r.

Przetarg na dostawę EZT dla WKD został ogłoszony 25 kwietnia 2003 r., a swoje oferty złożyli w nim PESA Bydgoszcz i ZNTK Poznań. Ostatecznie oferta pierwszego z wykonawców została uznana za najkorzystniejszą i to z nim podpisano umowę. Umowę na dostawę tego EZT o wartości 10,4 mln zł podpisano dokładnie 2 miesiące po ogłoszeniu przetargu. Kompleksowy projekt wzorniczy pojazdu (przedłożono 3 warianty wizualizacji) wraz z dokumentacją wykonawczą został opracowany przez pracownię Marad Design.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.