81 nowych wagonów wzmocniło flotę Intercity

PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała poznańska Spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł brutto umowa. Z 81 nowoczesnych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia, co przyczynia się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy.

Zrealizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. Wartość całego zamówienia wyniosła 697,3 mln zł brutto. Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie targów TRAKO w Gdańsku w 2021 roku, a pierwsze pojazdy przewoźnik odebrał w grudniu 2021 roku. Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:

• Warszawa – Kraków – Zakopane,
• Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
• Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
• Warszawa – Wrocław – Warszawa,
• Warszawa – Szczecin – Warszawa,
• Warszawa – Berlin – Warszawa,
• Gdynia – Berlin – Gdynia,
• Kraków – Berlin – Kraków,
• Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia,
• Wrocław – Gdynia.

Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Dotrzymujemy słowa, ponieważ każda inwestycja PKP Intercity jest następnym krokiem w tym kierunku. Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych przewoźnika i lepsze wykorzystywanie stale modernizowanej infrastruktury kolejowej. Inwestujemy też w dostępność – coraz więcej wagonów i elementów infrastruktury jest przyjazna dla osób mających problemy z poruszaniem się. Naszym celem jest transport i infrastruktura dostępne dla każdego obywatela – podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Współpraca PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich – dla obu spółek, sektora kolejowego, rynku pracy i pasażerów, którzy przesiadają się do nowoczesnych wagonów. Nasz narodowy przewoźnik zainwestuje ponad 24 mld zł w nowoczesny tabor. Fakt, że większość przetargów na ten tabor wygrywają polskie firmy świadczy, że nasz przemysł cały czas się rozwija i staje się konkurencyjny dla zagranicznych firm – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowoczesne wagony dla wszystkich – wagony z prestiżowym certyfikatem
Realizowany przez PKP Intercity największy w historii spółki program inwestycyjny ma na celu nie tylko unowocześnianie floty i podnoszenie komfortu podróży, lecz także zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób. Dlatego wśród 81 nowych pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Aby go uzyskać wcześniej odbywa się skomplikowany, specjalistyczny audyt, przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów Integracji. To kolejne wyróżnienie w tej kategorii dla spółki – wcześniej, jako pierwsze w Polsce, taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.

Za nami 2022 rok, który przyniósł bardzo dużą popularność podróży koleją oraz rekordowo wysokie wyniki PKP Intercity. W przyszłość patrzymy z wielkim optymizmem, bo narodowy przewoźnik stale inwestuje w nowoczesne pojazdy, takie jak te wyprodukowane w Poznaniu. Na naszych oczach polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa, dostępna, przewidywalna, a także ekologiczna
– podkreśla Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:
• 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
• 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
• 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
• 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
• 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Grupa PKP cały czas wzmacnia swój potencjał prowadząc największe w swojej historii programy inwestycyjne. Obejmują one modernizację i zakup nowego taboru oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym dworce kolejowe. Chcemy, żeby kolej w Polsce była komfortowa, dostępna i bezpieczna, a także przyjazna dla każdego pasażera, w tym osób z niepełnosprawnościami – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Większy komfort podróży
Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. pozwolą na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są wyposażone w wygodne fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Inwestycja jest w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne oraz efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne i komfortowe pojazdy. Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki oraz przewidywalny standard podróżowania – kolejne zakupy i modernizacje istotnie się do tego przyczyniają – tłumaczy Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Cieszymy się, że PKP Intercity jako jeden ze swoich celów obrało zwiększanie dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Takie działania powinny być przykładem dla innych przewoźników i inspiracją do zwiększania dostępności taboru – mówi Ewa Pawłowska, Prezes Zarządu Fundacji Integracja.

Harmonijna współpraca PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych
Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,4 mln zł brutto, w roku 2021 przekazanych zostało kolejnych 8 wagonów o specjalnym przeznaczeniu – do przewozy przedstawicieli Sił Zbrojnych RP. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 13 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Łączna wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

Czujemy ogromną satysfakcję, że zrealizowaliśmy kolejne zamówienie dla naszego narodowego przewoźnika, w efekcie czego PKP Intercity dysponuje nowymi wagonami dla systematycznie rosnącej liczby pasażerów. Są to pierwsze polskie wagony w pełni zgodne z najnowszymi europejskimi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. A już w tym roku przekażemy pierwsze wagony, które modernizujemy w ramach zeszłorocznego zamówienia – mówi Marcin Rodek, p.o. Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

W kwietniu 2022 roku PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto.

W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajdzie się monitoring, będą także dostępne oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostaną wymienione na nowe i cichsze. Wagony zostaną dostosowane do prędkości 160 km/h. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity (IC).

Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,83 mld zł brutto.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.