Nieprawidłowy transport kontenerów zatrzymany pod Glinojeckiem

Zestawem wieloosiowym, składającym się z trzech zamiast przepisowych dwóch pojazdów, przewożono zdecydowanie za dużo ładunku. „Stonoga” ważyła ponad 64 tony zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa dwóch kontenerów z chlorkiem choliny spowodowała przekroczenie dozwolonych nacisków osi przyczepy na drogę. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Płocka.

W poniedziałek (4 listopada) wieczorem, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Glinojecka, patrol ITD zatrzymał do kontroli nienormatywną ciężarówkę. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Poza tym zestaw wieloosiowy składał się z trzech pojazdów zamiast dozwolonych dwóch pojazdów. Ciągnik siodłowy (I pojazd) były spięty z naczepą (II pojazd) i przyczepą (III pojazd).

„Stonogą” przewożono dwa kontenery z ładunkiem podzielnym w postaci roztworu chlorku choliny. Przewóz kontenerów z Gdańska do Lublina był wykonywany przez polską firmę transportową. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 64,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Przekroczone o 2 t były również naciski grupy trzech osi przyczepy na drogę. Suma nacisków wynosiła 26 t przy normie 24 t.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, trasę przejazdu ponad 60-tonowego pojazdu nienormatywnego musi zabezpieczać pojazd pilotujący. Wieloosiowy zestaw jechał bez pilota w momencie zatrzymania do kontroli przez oznakowany patrol ITD.

Inspektorzy stwierdzili również naruszenie w trakcie kontroli danych z tachografu i karty kierowcy. W bieżącym dniu kontroli kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy. Kierowca nie okazał inspektorom wydruku z opisem uzasadniającym odstąpienie od przestrzegania obowiązującej normy czasu pracy. Nie miał również zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Przedsiębiorca i tak nie uzyskałby tego dokumentu z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przewożono bowiem ładunek podzielny.

Nieprawidłowy transport kontenerów z ładunkiem chlorku choliny został wstrzymany. Zespół pojazdów nie mógł odjechać z punktu kontrolnego do momentu doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem. Za stwierdzone wykroczenia kierującego ukarano mandatem. Wobec przewoźnika będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy grożą kary w łącznej wysokości 28 tysięcy 100 złotych.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg publicznych. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają też bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.