Nocne kontrole wagowe przy ekspresowej „siódemce”

76,2 t i 66,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t ważyły dwa zestawy wieloosiowe, składające się z trzech zamiast przepisowych dwóch pojazdów. Oprócz tego jeden z ciągników siodłowych nie posiadał aktualnego okresowego badania technicznego. Termin ostatniego przeglądu wygasł dziewięć miesięcy temu. Znacznie za dużo, bo 60 t zamiast dopuszczalnych 40 t ważył również zespół pojazdów z szambami betonowymi. Nienormatywne przewozy, bez zezwoleń, wstrzymali funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Ciechanowa i Płocka.

Na ekspresowej „siódemce” pomiędzy Płońskiem i Mławą, inspektorzy ITD prowadzili nocne działania. Patrolując trasę skupili uwagę przede wszystkim na pojazdach nienormatywnych. Zatrzymali i skierowali na wagi trzy zespoły pojazdów. Wszystkie miały znacznie przekroczone dopuszczalne masy całkowite. Transporty kontenerów z ładunkami podzielnymi oraz szamb betonowych odbywały się bez zezwoleń kategorii V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Trasa przejazdu każdej ze skontrolowanych ciężarówek nie była także zabezpieczana przez pojazd pilotujący. Zgodnie z przepisami prawa taki wymóg obowiązuje przy realizacji przewozu drogowego pojazdem nienormatywnym o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 60 t.

76,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t ważył ciągnik siodłowy z rozpinaną naczepą i dwoma kontenerami. „Stonoga”, należąca do polskiego przedsiębiorcy, przewoziła płytki ceramiczne z Gdyni do Opoczna. Za duża masa ładunku spowodowała także przekroczenia nacisków grupy osi napędowej ciągnika siodłowego składającej się z dwóch osi, w której jedna jest osią napędową. Suma nacisków tych osi wynosiła 24,9 t przy normie 18 t. 32,5 t nacisków na drogę zamiast dopuszczalnych 24 t wywierała też grupa trzech osi naczepy. 11,1 t przy normie 10 t wynosił nacisk pojedynczej osi naczepy. W trakcie weryfikacji danych pojazdu w systemie informatycznym okazało się, że ciągnik siodłowy nie posiada aktualnego okresowego badania technicznego. Termin ostatniego przeglądu wygasł 31 lipca 2024 roku. Kontrola tachografu i karty kierowcy wykazała, że dane cyfrowe z tego dokumentu nie zostały pobrane w terminie. Termin odczytu przekroczono o 235 dni.

Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem karnym i zakazali mu dalszej jazdy do czasu doprowadzenia zespołu pojazdów do stanu normatywnego – zgodnego z prawem. Na podstawie protokołu z kontroli są prowadzone postępowania administracyjne. Za stwierdzone naruszenia ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym przedsiębiorcy grożą kary w łącznej wysokości 30 000 złotych.

Zatrzymany „lżejszy” zestaw wieloosiowy z rozpinaną naczepą i kontenerami ważył 66,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. „Stonoga” należała do polskiego przedsiębiorcy i wykonywała krajowy transport ładunku podzielnego. W tym przypadku inspektorzy także ukarali kierowcę mandatem karnym i zakazali dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu doprowadzenia zespołu pojazdów do konfiguracji i tonażu zgodnego z prawem. Wobec przedsiębiorcy zostały wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Grożą mu kary w łącznej wysokości 28 000 zł.

Na inspekcyjne wagi trafił zespół pojazdów z szambami betonowymi. Ciężarówką polskiego przedsiębiorcy przewożono pięć zbiorników z pokrywami. Rzeczywista masa całkowita pojazdu silnikowego z przyczepą i ładunkiem wynosiła 60 t przy dopuszczalnej normie 40 t. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi o prawie 1 metr. W tym przypadku krajowy przewóz rzeczy realizowano na potrzeby własne. Wobec przedsiębiorcy jest prowadzone postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Za stwierdzone przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów i brak pilotażu przedsiębiorca może spodziewać się decyzji o nałożeniu 18 000 zł kary.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to też przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.