Umowa z wykonawcą rozbudowy ostatniego odcinka linii Warszawa Wschodnia – Lublin została podpisana. W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 8 przystanków, dobudowane dwa tory, 4 skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. Kwota modernizacji to ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. Ogłoszenie podpisania umowy nastąpiło w obecności m.in. wicemarszałka Senatu Michała Kamińskiego, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wojewody mazowieckiego Mariusza Frankowskiego.
Rozbudowa dotyczy fragmentu Warszawa Wawer – Otwock (zwanego też linią otwocką). Dzięki tej inwestycji podróż koleją do Lublina zajmie ok. 90 min. W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac.
– Linia kolejowa między Warszawą Wawer a Otwockiem, jedna z najbardziej obciążonych w stolicy, wreszcie doczeka się modernizacji. Za 1,4 mld złotych zbudujemy dwa nowe tory, oddzielimy ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i skrócimy podróż z Warszawy do Lublina o 16 minut. Przebudujemy osiem przystanków m.in. Międzylesie, Radość, Józefów, cztery przejazdy drogowo-kolejowe zastąpimy bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, powstanie także 20 przejść podziemnych. To będzie prawdziwa kolejowa rewolucja, której finał zaplanowano na 2028 rok – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
– To ważna inwestycja dla rozwoju połączeń kolejowych w województwie mazowieckim. Zmodernizowana linia kolejowa między Warszawą Wawer a Otwockiem ułatwi codzienne przemieszczanie się w celach zawodowych, czy edukacyjnych. To element szerszej całości, której wspólnym mianownikiem jest rozwój atrakcyjnej oferty transportowej dla mieszkańców i zwiększanie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu – skomentował wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.
Planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa.
Na każdym z ośmiu przebudowanych przystanków pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Będą one przystosowane do obsługi pasażerów, którzy mają problemy z poruszaniem się.













