Transport maszyny TBM – przejazd S8, S2 i S17 na Mazowszu

Największe elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica (woj. podkarpackie), są już w drodze na miejsce inwestycji. Przedstawiamy raport dotyczący utrudnień na trasie przejazdu przez województwo mazowieckie, z którymi muszą się liczyć użytkownicy dróg.

Data: noc z 18 na 19 listopada (piątek/sobota)
Trasa przejazdu
W nocy kolumna TBM ok. godz. 23:00 przekroczy granicę woj. łódzkiego i mazowieckiego. Około godziny 5:30 dotrze do węzła Janki w ciągu drogi ekspresowej S8, gdzie zaplanowano postój do 19 listopada (sobota) do godziny 22:00.

Spodziewane utrudnienia
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nim w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S8 pomiędzy węzłami Kowiesy i Janki, możliwe będą utrudnienia na jezdni w kierunku Warszawy. W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych.

Około godziny 23:30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany w rejonie MOP-u Gurba. Około północy transport przejedzie S8 w rejonie węzła Mszczonów Północ, gdzie pojazdy jadące w kierunku Warszawy będą mogły zjechać na drogę krajową nr 50. Dojadą nią do węzła Wiskitki, gdzie możliwy będzie wjazd na autostradę A2 w kierunku Warszawy.
Przerwę 45 minutową (od 00:45 do 1:30) zaplanowano w rejonie MOP Krze Duże (zamknięty ciąg główny S8 dla maszyny TBM) – wówczas ruch pojazdów będzie zapewniony po jezdni obsługującej MOP.
Na węźle Młochów około godziny 3:20 zator drogowy utworzony za kolumną w kierunku Warszawy będzie rozładowany z wykorzystaniem ronda węzłowego.

Ruch pojazdów w kierunku Wrocławia będzie odbywał się bez utrudnień.

Data: noc z 19 na 20 listopada (sobota/niedziela)

Trasa przejazdu
19 listopada (sobota) o godzinie 22:00 transport maszyny TBM wyruszy drogą ekspresową
S8 w kierunku Warszawy i węzła Opacz. Następnie drogą ekspresową S2 oraz ulicami Warszawy dotrze do węzła Lubelska (S17) ok. godz. 6:00, gdzie zaplanowano kolejny postój w ciągu S17 do 20 listopada (niedziela) do godz. 22:00.

Spodziewane utrudnienia
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nim w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S8 z węzła Janki do węzła Opacz, a następnie S2 do węzła Lubelska, może tworzyć się zator na jezdni S8 w kierunku Warszawy oraz S2 w kierunku Terespola.

Transport, po wyjeździe z węzła Janki, będzie poruszał się drogą ekspresową S8. Następnie około godz. 23:00 na węźle Opacz konwój zjedzie na drogę ekspresową S2 (jezdnię zbiorczo-rozprowadzającą) w kierunku Terespola. Około północy kolumna przejedzie przez węzeł Warszawa Lotnisko, co spowoduje utrudnienia na ciągu głównym S2 w kierunku węzła Lubelska. Następnie na węźle Puławska (przed tunelem S2) kolumna zjedzie z drogi ekspresowej i będzie poruszała się po drogach miejskich (ul. Puławska, Pileckiego, Ciszewskiego, Rodowicza Anody, Dolina Służewiecka, Wilanowska, Przyczółkowa) w godz. 00:30 – 3:00.
Na węźle Wilanów w ciągu S2 (wylot z węzła w kierunku Terespola) zaplanowano 45-minutową przerwę.
Około godz. 4:00 transport maszyny TBM będzie poruszał się drogą ekspresową S2 w kierunku Terespola (całą szerokością jezdni). Około godziny 5:00 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany z wykorzystaniem jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na węźle Patriotów.
Okoły godziny 6:00 transport rozpocznie postój na jezdni S17 na węźle Lubelska. Kierowcy jadący od Zakrętu (DK2) będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu.

Data: noc z 20 na 21 listopada (niedziela/poniedziałek)
Trasa przejazdu
20 listopada (niedziela) o godzinie 22:00 transport maszyny TBM wyruszy drogą ekspresową
S17 w kierunku Lublina do MOP Wola Korycka, gdzie około godziny 5:30 dotrze na kolejny postój. Będzie on trwać do 21 listopada (poniedziałek) do godz. 22:00.

Spodziewane utrudnienia
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nim w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S17 pomiędzy węzłem Lubelska i węzłem Gończyce, może tworzyć się zator na jezdni w kierunku Lublina.

W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych. Na węźle Otwock około godziny 23:00 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany z wykorzystaniem ronda węzłowego (pod S17). Około godziny 0:30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany z wykorzystaniem jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na węźle Kołbiel.

Przerwę 45-minutową (od 1:45 do 2:30) zaplanowano na węźle Lipówki (zamknięty ciąg główny S17 dla maszyny TBM) – ruch pojazdów będzie zapewniony po jezdni zbiorczo-rozprowadzającej obsługującej również MOP Pilawa.
Na obwodnicy Garwolina ok. godz. 3:20 możliwy postój kolumny TBM, umożliwiający rozładowanie zatoru w rejonie węzła Garwolin Zachód (dla pojazdów o masie całkowitej do 10 ton jadących w kierunku Lublina zalecany objazd przez Garwolin).
Około godziny 4:15 kolumna TBM umożliwi rozładowanie zatoru drogowego w rejonie węzła Górzno.
Około godziny 5:30 transport maszyny TBM dotrze do MOP Wola Korycka

Data: noc z 21 na 22 listopada (poniedziałek/wtorek)
Trasa przejazdu
21 listopada (poniedziałek) o godzinie 22:00 transport maszyny TBM wyruszy drogą ekspresową
S17 w kierunku Lublina z MOP Wola Korycka, na kolejny postój do MOP Markuszów już na terenie województwa lubelskiego.

Spodziewane utrudnienia
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nim w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S17 na jezdni w kierunku Lublina, mogą pojawić się utrudnienia.

W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych. Około godziny 23:30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany w rejonie MOP Niwa Babicka.

Zachowaj ostrożność!
Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu.

Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz lokalne wsparcie Policji.