Za ciężka wywrotka i zestaw na wagach mazowieckiej ITD

Niemal 37 t zamiast dopuszczalnych 26 t ważyła wywrotka z kruszywem. Z kolei ponad 45 t zamiast przepisowych 40 t ważył zestaw przewożący stal, metalowe szafy i przyprawy. Oprócz tego za duży tonaż spowodował także przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdów na drogę.

W piątek (29 marca), na odcinku drogi wojewódzkiej numer 579 w Radziejowicach (powiat żyrardowski), inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli wywrotkę. Pojazdem należącym do polskiego przedsiębiorcy przewożono kruszywo z Mszczonowa do Radziejowic. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia tonażu. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Wywrotka z ładunkiem ważyła 36,9 t zamiast dopuszczalnych 26 t. Za duża masa przewożonego kruszywa spowodowała także przekroczenie o 6,1 t dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę. Suma nacisków tych osi wynosiła 25,1 t przy obowiązującej normie 19 t.

Tego samego dnia, na ekspresowej „ósemce” koło Mszczonowa, ten sam patrol ITD zatrzymał dynamicznie ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą typu „firanka”. Zestaw należący do polskiego przedsiębiorcy przewoził stal, szafy metalowe i przyprawy z Polski do Finlandii. Inspektorzy skierowali ciężarówkę na przenośne wagi. Zestaw z ładunkiem ważył 45,4 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duży tonaż spowodował też przekroczenie o 3 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę. Nacisk ten wynosił 14,5 t przy obowiązującej normie 11,5 t.

Inspektorzy wstrzymali nienormatywne przewozy do momentu usunięcia wykrytych naruszeń. Właściciel przeciążonej wywrotki zorganizował koparko – ładowarkę, która przeładowała nadmiar kruszywa na podstawiony pojazd. Drugą ciężarówkę wysłał na miejsce kontroli również przedsiębiorca, do którego należał przeładowany zestaw. To nie jedyne konsekwencje tych kontroli. Wobec przewoźników i załadowców zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Grożą im kary pieniężne.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynierskich w ciągu dróg publicznych. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów wpływa również na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.