Dwie przeładowane ciężarówki z wapnem nawozowym wycofali z dalszej jazdy funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała również przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdów.
W nocy ze środy na czwartek (13/14 marca), na odcinku ekspresowej „ósemki” w pobliżu Żyrardowa, patrol ITD zatrzymał dwie ciężarówki. Obie należały do polskich przedsiębiorców i wykonywano nimi krajowy przewóz drogowy wapna nawozowego. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.
Jako pierwszy na inspekcyjne wagi skierowano samochód ciężarowy z przyczepą i ładunkiem przewożonym w 54 workach typu Big Bag. Rzeczywista masa całkowita zespołu pojazdów wynosiła 48,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała przekroczenie o 2,2 t dozwolonego nacisku grupy dwóch osi (z czego jedna oś jest osią napędową) samochodu ciężarowego na drogę. Suma nacisków osi wynosiła 20,2 zamiast dozwolonych 18 t. W trakcie ważenia stwierdzono też przekroczenia nacisków dwóch osi przyczepy. Wynosiły one 10,7 i 10,6 t zamiast dopuszczalnej normy 10 t. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi.
Inspektorzy następnie skontrolowali tonaż samochodu ciężarowego, którym było przewożonych 27 worków Big Bag z wapnem nawozowym. Pojazd z ładunkiem ważył 27,4 t zamiast dopuszczalnych 26 t. W tym przypadku za duża masa ładunku także spowodowała przekroczenie o 2,2 t dozwolonego nacisku grupy dwóch osi (z czego jedna oś jest osią napędową) samochodu ciężarowego. Suma tych nacisków osi wynosiła 20,2 zamiast dozwolonych 18 t.
Kierowcy obu ciężarówek nie okazali wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Przedsiębiorcy i tak nie uzyskaliby tych zezwoleń, ponieważ przewożone ładunki były podzielne. Nieprawidłowe transporty wstrzymano do chwili usunięcia naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru worków z wapnem nawozowym na inne pojazdy. Za wykryte naruszenia zostaną wszczęte postępowania administracyjne wobec przewoźników. Grożą im kary pieniężne. Konsekwencji finansowych mogą spodziewać się także załadowcy towarów.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.