niedziela, 28 listopada 2021

75-lat Państwowej Komunikacji Samochodowej

75 lat temu – w 1946 roku, zostało utworzone przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej. W jesiennej, jubileuszowej kampanii, PKS Polonus w Warszawie wraca do wydarzeń sprzed lat i otwiera drzwi do archiwum, by podzielić się zachowanymi fotografiami i tekstami. Równocześnie, świętując okrągłą rocznicę działania, spółka PKS Polonus pragnie podziękować swoim Pracownikom, którzy wspólnymi siłami od lat budują historię polskiego transportu, a także Pasażerom – za ich zaufanie i oddanie.

Historia istnienia PKS-u sięga czasu powojennego – struktury terenowe budowano w oparciu o demobilizowane po II wojnie światowej jednostki samochodowe Wojska Polskiego. Oddział IV PKS w Warszawie powstał w 1946 roku pod nazwą „Stołeczna Stacja Komunikacji Dalekobieżnej i Podmiejskiej”. Przez dziesięciolecia, Państwowa Komunikacja Samochodowa rozwijała się i do lat 80-tych obsługiwała niemal całość autobusowego transportu podmiejskiego i dalekobieżnego, a także przewóz towarów samochodami ciężarowymi. W wyniku transformacji ustrojowej, w 1990 roku PKS podzielono na 176 przedsiębiorstw. Oddział warszawski, pod obecną nazwą – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „POLONUS” w Warszawie S.A. – figuruje od 2011 roku.

– Rok 2021 jest dla nas wyjątkowy nie tylko ze względu na jubileusz 75-lecia utworzenia Państwowej Komunikacji Samochodowej w Polsce. Świętujemy także 10-lecie funkcjonowania spółki jako PKS „POLONUS” w Warszawie. Śledząc karty historii możemy zauważyć jak wiele w tym czasie się zmieniło – zarówno pod względem modernizacji i usprawnienia systemów sprzedaży biletów, czy komunikacji z klientem, po wymianę i unowocześnianie taboru. Wchodząc w kolejne dziesięciolecie jesteśmy gotowi na nowe wyzwania i współprace, które pozwolą na jeszcze większą dostępność transportu zbiorowego. Pragniemy być jak najbliżsi potrzebom naszych Pasażerów – i to od 75 lat. – podkreśla Jacek Zawadzki, Prezes Zarządu PKS Polonus w Warszawie S.A.

W ostatniej dekadzie z dalekobieżnych linii Polonusa skorzystało niemal 8 milionów pasażerów. Przewoźnik przez ten czas przejechał 85 milionów kilometrów łącząc ze sobą największe miasta w Polsce, jak i regiony często zagrożone wykluczeniem komunikacyjnym. Siatka połączeń Polonusa w 2021 roku objęła swoim zasięgiem ponad 140 miejscowości. Dodatkowo – uruchomiona przez spółkę w 2015 roku platforma Dworzec Online, czyli system wielokanałowej sprzedaży biletów, zrzesza aktualnie 160 przewoźników, a informacje o realizowanych przez nich kursach umożliwiają tworzenie ogólnopolskiego rozkładu jazdy, który znacznie upraszcza proces zorientowania się w możliwościach komunikacyjnych, jakie posiadają podróżni.


Zobacz również