Kliknęła w link, straciła pieniądze

Oszuści śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia często w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Chcą dostać się do czyjegoś konta bankowego i ukraść pieniądze. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje dane i zamiast otrzymać opłatę za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.

Tak też było w przypadku mieszkanki powiatu przasnyskiego, która na jednym z portali, oferowała do sprzedaży chodzik dziecięcy oraz krzesełko do karmienia. Za pośrednictwem komunikatora internetowego Messenger, ze sprzedającą skontaktowała się osoba zainteresowana zakupem chodzika dziecięcego. Kupiec chciał zapłacić za towar z góry i żeby nie fatygować sprzedającej, umówić kuriera we własnym zakresie. W celu potwierdzenia odbioru pieniędzy za towar sprzedająca miała tylko kliknąć w podany link. 41 – latka zgodziła się na warunki transakcji i skorzystała z przesłanego linku, który jak się później okazało, prowadził na fałszywą stronę banku. Na tej stronie podała dane logowania do bankowości elektronicznej. Kilka chwil później kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszusta, który będąc w posiadaniu danych z fałszywego formularza, wypłacił z konta 7569 zł.

Kolejny raz apelujemy o czujność i dokładne sprawdzanie, gdzie i komu udostępniamy swoje dane, hasła dostępu do karty, konta. Nigdy nie klikaj w podsyłane przez nieznane osoby linki! Pamiętaj, że kod CVV do karty podajemy tylko wtedy, gdy sami robimy zakupy, a nie gdy ktoś nas o to poprosi. Jeśli kupujący wymaga od ciebie wejścia w przesłany link, logowania się na stronę płatności elektronicznej, możesz być pewny, że to oszustwo.

Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
– dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
– zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości – czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
– negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
– nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
– sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
– nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
– nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
-wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany. W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.

mł. asp. Ilona Cichocka

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.