Zakończyła się przebudowa automatycznej myjni pociągów PKP Intercity na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skróci się czas mycia pojedynczego składu i podniesie standard utrzymania taboru, a obiekt będzie działać całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Przebudowa obiektu spełniającego wysokie standardy ekologiczne to kolejne już przedsięwzięcie realizowane w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.
Jedna godzina – tylko tyle czasu potrzeba teraz, aby umyć w grochowskiej myjni elektryczny zespół trakcyjny lub jeden pociąg składający się z maksymalnie dziewięciu wagonów. Wyremontowany obiekt otrzymał szereg nowych usprawnień. Sercem myjni są trzy samojezdne portale ramowe, które w sposób zautomatyzowany wykonują proces czyszczenia pociągu stojącego na stanowisku. Odpowiednio zaprojektowane i zaprogramowane urządzenia można dostosować do poszczególnych rodzajów taboru – dzięki temu z myjni skorzystają zarówno klasyczne składy wagonowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, m.in. ED74, ED160 i ED161. Dzięki inwestycji trzykrotnie skrócił się czas mycia pociągu. Nowa myjnia pozwala także na mycie dachów, jak również nabłyszczanie i osuszanie składów. W wyremontowanym obiekcie możliwe będzie też czyszczenie wnętrza pociągów.
– Chcemy, żeby polska kolej była jak najbardziej przyjazna dla podróżnych. Dlatego inwestujemy w nowe wagony oraz lokomotywy – komfortowe, bezpieczne i ekologiczne. Rozwijamy również stacje postojowe, czego przykładem jest myjnia na warszawskim Grochowie. Do 2030 w ramach strategii inwestycyjnej w całej Polsce PKP Intercity wybuduje 7 nowoczesnych, proekologicznych myjni – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Inwestycja z myślą o środowisku
Automatyczna myjnia została wyposażona w oczyszczalnię ścieków, pracującą w obiegu zamkniętym. Pozwoli to na wielkokrotne wykorzystanie wody z mycia, która będzie pozyskiwana również z opadów atmosferycznych. W obiekcie znajduje się także zautomatyzowany system dozowania środków chemicznych, dzięki czemu ich wykorzystanie będzie zauważalnie niższe. Te rozwiązania pozwolą PKP Intercity zmniejszać zużycie wody i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
– Kolejne działania przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Strategiczne znaczenie ma tutaj realizowany program inwestycyjny PKP Intercity, dzięki któremu na tory wyjeżdżają kolejne nowoczesne pojazdy, a obsługujące je zaplecza techniczne zmieniają swoje oblicze. Co ważne, projekty taborowe i infrastrukturalne zostały zaplanowane z uwzględnieniem prośrodowiskowych rozwiązań. Zielona kolej to transport przyszłości – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przebudowa z unijnym dofinansowaniem
Koszt przebudowy myjni wyniósł ponad 11,8 mln zł netto, a realizacja inwestycji podzielona była na dwa etapy. W pierwszym dostarczono i zamontowano urządzenia myjące, przystosowując jednocześnie obiekt. Wykonawcą prac była firma Agat S.A. Drugi etap składał się z budowy hali dla nowego stanowiska mycia i wykonania prac budowlanych z zakresu infrastruktury technicznej. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlano Projektowe Fraktal Marta Kupczak.
Prace zrealizowane w ramach pierwszego etapu budowy myjni były współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17]. PKP Intercity na przedmiotowy projekt pozyskało 495 765 401,97 zł dotacji z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 1 010 972 287,48 zł dotacji.
– Rozwijamy PKP Intercity wielokierunkowo, inwestując nie tylko w tabor, lecz także w infrastrukturę. Nowoczesna myjnia to kolejna inwestycja wykonana z myślą o ekologii. W trosce o środowisko naturalne zastosowaliśmy gamę rozwiązań, które ograniczają wpływ myjni na otoczenie. Dzięki oczyszczalni ścieków o obiegu zamkniętym i pozyskiwaniu wody z opadów atmosferycznych, myjnia będzie zużywać stosunkowo nieduże ilości tego cennego surowca – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
– Inwestując w zaplecza techniczne przygotowujemy się do obsługi coraz większej liczby pociągów, które w kolejnych latach będą wyjeżdżać na tory. Nowoczesne stacje postojowe zapewniają wyższy standard obsługi technicznej naszej floty. Dzięki myjniom automatycznym, takim jak ta na warszawskim Grochowie, znacząco przyspieszymy kompleksowe przygotowanie pociągów do trasy – podkreśla Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.
Inwestycje w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe
Obiekt na warszawskim Grochowie to pierwsza z zaplanowanych 7 nowoczesnych myjni, w które zostaną wyposażone stacje postojowe w ramach konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Aby zapewnić wysoki standard obsługi nowoczesnego taboru, do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie całej Polski.