PKP Intercity inwestuje w wagony COMBO

PKP Intercity podpisało zamówienie na wielofunkcyjne wagony COMBO. W ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w te uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

PKP Intercity w grudniu ubiegłego roku rozstrzygnęło postępowanie przetargowe na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów typu 112A na 5 poziomie utrzymania wraz z modernizacją i wykonaniem przeglądu na 3 poziomie. W przetargu na wykonanie zamówienia H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych złożyła najkorzystniejszą ofertę – na kwotę 461 mln zł brutto. Na realizację zamówienia wykonawca ma 36 miesięcy od podpisania umowy.

Park taborowy wzbogacą wagony COMBO

PKP Intercity inwestuje w poszerzanie parku taborowego o wagony COMBO. Spółkaz końcem ubiegłego roku podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do tego standardu. Wykonawcą tego kontraktu dla narodowego przewoźnika został PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Wartość tej umowy to 335 mln zł netto.

Pojazdy z obu kontraktów wzbogacą park taborowy przewoźnika, w którym już teraz wykorzystywanych jest 60 takich wagonów. PKP Intercity będzie dysponować docelowo 155 jednostkami tego typu.

Kompleks usług dla podróżnych

Wagony COMBO to pojazd spełniający kompleksowo oczekiwania podróżnych. Miłośnicy rowerowych wypadów dotrą bez problemów do wybranych miejsc swoich wypraw, dzieci mają dodatkowe atrakcje mogąc swobodnie bawić w trakcie rodzinnych wyjazdów, a ich opiekunowie w tym czasie odpoczną mając równocześnie baczenie na swoje pociechy. I co ważne wagony COMBO są standardem podnoszącym dostępność do podróży pociągami osobom z niepełnosprawnościami.

Zalety wagonów COMBO nasi pasażerowie już docenili, korzystając z pojazdów wcześniej oddanych do ich dyspozycji. Inwestycja w ten rodzaj pojazdów to zdecydowany krok ku nowoczesnej kolei, od której oczekuje się komfortowej i bezpiecznej podróży, dostępnej dla każdego – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Komfort podróży

W modernizowanych pojazdach wymieniane są wózki, co podnosi jakość podróżowania, szczególnie pod względem wytłumienia hałasu. W zależności od zajmowanego miejsca w wagonie podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do ich dyspozycji są gniazdka elektryczne i USB oraz bezprzewodowy dostęp do Internetu. Nowoczesny system informacji pasażerskiej wyświetla m.in. czasy przejazdu, stacje postoju czy temperaturę. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można przewozić rowery. W wagonach znajdą się również dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami.

W trosce o podróż osób z niepełnosprawnościami

Przestrzeń wagonów COMBO jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajduje się w nich specjalny przedział. W nim są zamontowane dwa pełnowymiarowe fotele oraz przygotowano dwa miejsca na wózki inwalidzkie, które wyposażono w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panele sterowania oświetleniem i klimatyzacją oraz stoliki.

Bezpieczny wjazd na pokład umożliwia specjalna rampa, a sprawne poruszanie się wewnątrz automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone na język Braille’a.

Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta również została zaprojektowana do ich wymagań – podobnie jak wagony 177A-10 także dostarczone przez poznańskiego producenta.

Dostępne dla rodzinnych podróży

COMBO to wagony zaprojektowane także dla rodzin z małymi dziećmi. Dla nich są przeznaczone dwa wydzielone przedziały. Ich wystrój zaprojektowano z myślą o najmłodszych – ściany i wykładzinę podłogową zdobi kolorowa grafika ze zwierzętami. Siedziska foteli można połączyć ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna, służąca np. podczas drzemki malucha. Dodatkowo w toalecie jest przewijak dla dzieci.

Posiłek w zasięgu ręki

W standardowym wyposażeniu wagonów COMBO znajdą się po dwie maszyny vendingowe. Takie urządzenia będą wmontowane w ramach realizowanych kontraktów na modernizacje wagonów, realizowanych przez PKP Intercity Remtrak oraz H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

W 15 spośród 60 pojazdach wcześniej oddanych do użytku, a zmodernizowanych przez PESĘ Bydgoszcz, trwa natomiast proces montażu maszyn vendingowych. Na przełomie kwietnia i maja rozpocznie się ich roczny okres testowania. Wagony COMBO wyposażone w maszyny vendingowe będą w składach ośmiu pociągów kursujących na trasach w całym kraju. Pasażerowie skorzystają z możliwości zakupu zimnych i ciepłych napojów, przekąsek takich jak batony, wafelki czy czipsy oraz świeżych kanapek.

Plany inwestycyjne PKP Intercity

W ramach realizacji strategii rozwoju PKP Intercity inwestuje w swój park taborowy kupując nowe pojazdy oraz modernizując już posiadane. Dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11,5 mld zł brutto. Zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów przewoźnika, 167 lokomotyw oraz 14 pojazdów typu ezt. Spółka zakupiła z kolei 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt. W marcu rozstrzygnięty został przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150.

Spółka posiada wiele inwestycji zakontraktowanych z polskimi producentami z czego 2,5 mld zł brutto to inwestycje właśnie z poznańskim producentem H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Jesteśmy dumni, że wspólnie z PKP Intercity sprawiamy, że polska kolej się rozwija, a pasażerowie mogą podróżować w coraz lepszych warunkach. Wagony typu COMBO to element szerszej współpracy w tym zakresie. To także kolejna umowa na dostarczenie taboru kolejowego podpisana przez nas w tym roku. Najnowsze zlecenia są elementem naszej długofalowej wizji rozwoju zarówno firmy, jak i polskiego kolejnictwa. Pragniemy w tej kwestii zaznaczyć, że konsekwentnie pracujemy nad rozwojem naszego portfolio produktowego, aby w przyszłości pasażerowie mogli w dalszym ciągu korzystać z wagonów FPS zapewniających komfort i wyposażonych według najnowszych trendów transportu szynowego – mówi Marcin Rodek, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Pozostałe inwestycje PKP Intercity to m.in. 2,97 mld zł brutto z PESA Bydgoszcz oraz 4,99 mld zł brutto z nowosądecką firmą NEWAG.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.