PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów

PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 mln złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto. Narodowy przewoźnik premierowy pojazd zaprezentował w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a odbiory pierwszych czterech wagonów odbyły się w grudniu 2021.

Konsekwentnie pracujemy nad podnoszeniem komfortu podróży naszymi pociągami, a zamówienia takie jak to z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych się do tego przyczyniają. Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować pasażerom stały, wysoki i powtarzalny standard podróży. Opracowany przez nas plan rozwoju sprawi, że kolej stanie się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesne wagony kursują w składach pociągów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) na poniższych trasach:
EIC Tatry relacji Warszawa – Kraków – Zakopane;
EIC Jantar relacji Warszawa – Gdynia – Hel;
EIC Posejdon relacji Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
EIC Fregata relacji Katowice – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
IC Wysocki relacji Warszawa – Katowice;
IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia;
IC Śnieżka relacji Warszawa – Wrocław – Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój.

Flota PKP Intercity wzmocniona została już:
– 27 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy;
– 23 wagonami przedziałowymi 2. klasy;
– 10 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery).

Podnoszenie standardu podróży z PKP Intercity dla różnych grup podróżnych
Wyprodukowane w Poznaniu wagony wpływają na zwiększenie komfortu podróży z narodowym przewoźnikiem. W nowych pojazdach pasażerowie korzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej czy toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Pozwoli to efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży, niezależnie od tego, czy podróżni będą chcieli się zrelaksować czy popracować.

Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych pozwolą także na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są również w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

Harmonijna współpraca PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych
Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 9 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Do spółki trafi 13 takich pojazdów, a łączna wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

W kwietniu bieżącego roku PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.