Po 22 latach wracają pociągi z Ostrołęki do Chorzel

Mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskują dostęp do kolei. Po 22 latach, od 11 czerwca pociągi ponownie pojadą z Ostrołęki do Chorzel. Dzięki inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przejazd 60-kilometrowego odcinka zajmie około 45 minut. Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu z RPO (UE) i środków z dokapitalizowania projektów unijnych.

W kwietniu 2019 roku marszałek województwa mazowieckiego potwierdził zwiększone finansowanie inwestycji Ostrołęka – Chorzele ze środków RPO. W kwietniu 2020 roku ograniczył finansowanie projektu co spowodowało konieczność zmiany w harmonogramie. Dzięki staraniom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycja mogła być realizowana, bowiem została dokapitalizowana kwotą 105 milionów złotych ze środków krajowych.

Od 11 czerwca między Ostrołęką a Chorzelami podróżni skorzystają z 4 stacji – w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz 5 przebudowanych przystanków – Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka.

Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.

– Jesteśmy świadkiem przywracania połączeń kolejowych, które były przez wiele lat likwidowane. Mieszkańcy Ostrołęki będą mieć wygodną i ekologiczną komunikację do Chorzel – powiedział Henryk Kowalczyk, wiceprezes Rady Ministrów.

– Walka rządu z wykluczeniem komunikacyjnym jest możliwa m.in. dzięki inwestycjom kolejowym. Przywracamy i nadal będziemy przywracali ruch na liniach, które przez wiele lat nie mogły być użytkowane. Dzisiaj zyskują na tym mieszkańcy północnego Mazowsza – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają dostępność do kolei. Linia Ostrołęka – Chorzele to jedna z dwóch inwestycji na Mazowszu, której efektem jest powrót pociągów na dawno nieużywane linie. W tym celu wykorzystywane są środki finansowe z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Nowe możliwości komunikacyjne zyskują mieszkańcy, którzy mogą wybrać pociąg, najbardziej ekologiczny środek transportu, dla codziennych dojazdów do pracy i do szkoły – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła wtedy 35 km/h, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. Od 11 czerwca linia jest dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). Czas przejazdu pociągu, najbardziej ekologicznego środka transportu, na trasie Ostrołęka – Chorzele wyniesie około 45 minut.

Na trasie, na odcinku 60 km, przygotowano nowe tory, 24 obiekty inżynieryjne, w tym 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt i 6 mostów. Nad Narwią wybudowany został nowy 245-metrowy most kolejowy. Kratownicowa konstrukcja została przystosowana także dla pieszych – obok toru wybudowany został chodnik. W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce zamontowano nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły również 33 przejazdy kolejowo-drogowe.

Od niedzieli, 4 czerwca, rozpoczną się jazdy zapoznawcze pociągów po nowym torze pomiędzy stacjami Ostrołęka a Chorzele. Kolejarze przypominają o zasadach bezpieczeństwa podczas przekraczania torów.

Na trasie Ostrołęka-Chorzele jest 35 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Zachowując zasady ruchu drogowego bezpiecznie przejdziemy lub przejedziemy przez tory.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.