Mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskują dostęp do kolei. Po 22 latach, od 11 czerwca pociągi ponownie pojadą z Ostrołęki do Chorzel. Dzięki inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przejazd 60-kilometrowego odcinka zajmie około 45 minut. Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu z RPO (UE) i środków z dokapitalizowania projektów unijnych.
W kwietniu 2019 roku marszałek województwa mazowieckiego potwierdził zwiększone finansowanie inwestycji Ostrołęka – Chorzele ze środków RPO. W kwietniu 2020 roku ograniczył finansowanie projektu co spowodowało konieczność zmiany w harmonogramie. Dzięki staraniom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycja mogła być realizowana, bowiem została dokapitalizowana kwotą 105 milionów złotych ze środków krajowych.
Od 11 czerwca między Ostrołęką a Chorzelami podróżni skorzystają z 4 stacji – w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz 5 przebudowanych przystanków – Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka.
Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.
– Jesteśmy świadkiem przywracania połączeń kolejowych, które były przez wiele lat likwidowane. Mieszkańcy Ostrołęki będą mieć wygodną i ekologiczną komunikację do Chorzel – powiedział Henryk Kowalczyk, wiceprezes Rady Ministrów.
– Walka rządu z wykluczeniem komunikacyjnym jest możliwa m.in. dzięki inwestycjom kolejowym. Przywracamy i nadal będziemy przywracali ruch na liniach, które przez wiele lat nie mogły być użytkowane. Dzisiaj zyskują na tym mieszkańcy północnego Mazowsza – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają dostępność do kolei. Linia Ostrołęka – Chorzele to jedna z dwóch inwestycji na Mazowszu, której efektem jest powrót pociągów na dawno nieużywane linie. W tym celu wykorzystywane są środki finansowe z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Nowe możliwości komunikacyjne zyskują mieszkańcy, którzy mogą wybrać pociąg, najbardziej ekologiczny środek transportu, dla codziennych dojazdów do pracy i do szkoły – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła wtedy 35 km/h, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. Od 11 czerwca linia jest dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). Czas przejazdu pociągu, najbardziej ekologicznego środka transportu, na trasie Ostrołęka – Chorzele wyniesie około 45 minut.
Na trasie, na odcinku 60 km, przygotowano nowe tory, 24 obiekty inżynieryjne, w tym 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt i 6 mostów. Nad Narwią wybudowany został nowy 245-metrowy most kolejowy. Kratownicowa konstrukcja została przystosowana także dla pieszych – obok toru wybudowany został chodnik. W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce zamontowano nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły również 33 przejazdy kolejowo-drogowe.
Od niedzieli, 4 czerwca, rozpoczną się jazdy zapoznawcze pociągów po nowym torze pomiędzy stacjami Ostrołęka a Chorzele. Kolejarze przypominają o zasadach bezpieczeństwa podczas przekraczania torów.
Na trasie Ostrołęka-Chorzele jest 35 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Zachowując zasady ruchu drogowego bezpiecznie przejdziemy lub przejedziemy przez tory.