Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” informuje, że od 9 do 29 kwietnia 2022 roku planowane są rutynowe prace konserwacyjne na drodze startowej numer 3 (15-33), która obsługuje loty na kierunkach Piaseczno – Włochy, Ochota i Bemowo. Będzie to wymagało przeniesienia operacji startów i lądowań na drugą drogę startową (11-29), tak zwaną „jedynkę” (kierunek Ursynów – Ursus).
W tym okresie mieszkańcy Ursynowa, w tym „Wysokiego Ursynowa”, jak i Ursusa, Pruszkowa, czy Piastowa mogą odczuć dyskomfort spowodowany zwiększonym natężeniem ruchu lotniczego. „Chcielibyśmy bardzo przeprosić za te niedogodności. Jednocześnie zapewniamy, że nasze działania są planowane w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe i trwały jak najkrócej” – mówi Anna Dermont, p.o. rzecznika prasowego PPL i Lotniska Chopina.
Zaplanowane prace są niezbędne i mają na celu utrzymanie najwyższego poziomu sprawności technicznej infrastruktury lotniska. W ramach prac zostanie wykonane frezowanie górnej warstwy nawierzchni z betonu asfaltowego, ułożenie stalowej siatki wzmacniającej, odtworzenie nawierzchni z betonu asfaltowego, czy wykonanie poprzecznego rowkowania nawierzchni. Prace realizowane są, aby usunąć pojawiające się na nawierzchni spękania. Rowkowanie usprawnia odpływ wody i poprawia parametr szorstkości. Wszystko to ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa wykonywania operacji startów i lądowań na głównej drodze startowej Lotniska Chopina.
„Lotnisko Chopina dokłada wszelkich starań, by być dla okolicznych mieszkańców jak najmniej uciążliwym sąsiadem. Na lotnisku obowiązuje koordynacja rozkładu lotów. Planowanie operacji w porze nocy odbywa się z wykorzystaniem systemu Quota Count mającym na celu uwzględnienie parametrów akustycznych statków powietrznych w procesie planowania rozkładów lotów i dostosowanie liczby operacji planowanych w ciągu danej nocy do struktury floty lotniczej. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy „ciszę nocną”, czyli zakaz planowania rejsów w godzinach 23.30-5.30, przy czym w ww. godzinach mogą odbywać się przykładowo loty humanitarne czy operacje opóźnione. Poprzez stosowanie zróżnicowanych opłat hałasowych zachęcamy przewoźników lotniczych do operowania samolotami charakteryzującymi się lepszymi parametrami akustycznymi. Dodatkowo zaleca się przewoźnikom lotniczym, aby załogi lądujące w Warszawie stosowały procedurę Continuous Decent Approach oraz ograniczały wykorzystanie odwracaczy ciągu w samolotach podczas lądowania, co również wpływa na zmniejszenie emisji hałasu” – wylicza Anna Dermont.
Continuous Decent Approach (CDA) to technika operacyjna, w której przylatujący samolot schodzi z optymalnej pozycji przy minimalnym ciągu i unika lotu poziomego. Celem CDA jest zmniejszenie hałasu przy lądowaniu, ograniczenie spalania paliwa i emisji spalin za pomocą ciągłego zniżania.