piątek, 07 października 2022

Ruszają regularne loty transportowe przy użyciu drona

Po serii lotów testowych prowadzonych jesienią 2020 pod nadzorem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, od 17 lutego 2022 r. ruszają pierwsze regularne loty długodystansowe, wykonywane bezzałogowymi statkami powietrznymi. Będą one realizowane przez firmę transportową, świadczącą usługi na rzecz systemu opieki zdrowotnej. Regularne loty dronów transportowych będą odbywać się na trasach pomiędzy Warszawą a Sochaczewem oraz Warszawą a Pułtuskiem.

Regularne loty długodystansowe odbywać się będą w tzw. kategorii szczególnej zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM WYKONAWCZYM KOMISJI EUROPEJSKIEJ (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 6 czerwca 2020 r.) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych na podstawie specjalnego zezwolenia na operację wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Całość koordynuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Loty odbywają się przy wykorzystaniu statku powietrznego pionowego startu na wysokości 100 m AGL oraz z prędkością 72 km/h (air speed). Operator systemu BSP ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo misji oraz za ustąpienie pierwszeństwa innym użytkownikom przestrzeni. Dron wyposażony jest w ADS-B IN/OUT oraz system kamer umożliwiający obserwację trasy przelotu.

Każda z tras przelotu BSP ma długość ok 60 km natomiast granice pionowe stref geograficznych będą się zawierały w zakresie od 60 m AGL do 120 m AGL. Zadeklarowana wysokość lotu BSP będzie wynosić 100 m AGL.

Loty a tym samym aktywność stref geograficznych DRA-R rozpoczną się 17 lutego. Informacja o w/w lotach zostanie opublikowana jako ostrzeżenie nawigacyjne depeszą NOTAM, natomiast strefy geograficzne DRA-R zostaną opublikowane w systemie PansaUTM i zobrazowane w aplikacji mobilnej DronRadar. Dodatkowo w/w strefy geograficzne będą również zobrazowane na stronie airspace.pansa.pl w zakładce BVLOS.


Zobacz również