We wtorek, 29 października, we wczesnych godzinach porannych, do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami. To najdłuższy – od kilku dekad – nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej. Trasa łącząca Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą powstała także dzięki środkom z Unii Europejskiej.
Nowo uruchamiany odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów – liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.
Przyjechałem o godz. 7:00 rano do Wilanowa „szesnastką” – szybko i wygodnie – z przystanku przy ul. Goworka. Podobnie komfortowo i dwukrotnie szybciej niż autobusem dotrą od dziś tramwajami do centrum mieszkańcy Wilanowa – mówił podczas inauguracji trasy prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 – ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.
Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy – dodał Rafał Trzaskowski.
Trasa z unijnym wsparciem
Podczas oficjalnego otwarcia nowego połączenia tramwajowego w stolicy prezydent Rafał Trzaskowski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania tej trasy. Wspomniał również o wsparciu finansowym z budżetu Unii Europejskiej.
Inwestycja została współfinansowana ze środków POIiŚ (Nr POIS.06.01.00-00-0033/16 Tytuł: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Faza I). Całość dofinansowania dla projektu wyniosła 518,27 mln zł, w tym dla kontraktu D+E (budowa nowej trasy) – 169,4 mln zł.
W pół godziny do centrum
Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).
Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.
Kiedy na Stegny?
Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie – na skrzyżowaniu z Goworka – powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek – do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.
Co dalej?
W 2024 r. warszawska sieć tramwajowa powiększyła się łącznie o ponad 10 km nowych tras tramwajowych (Kasprzaka + Gagarina + Wilanów). Trwa budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej oraz wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.
Panie prezydencie, pani przewodnicząca – dziękuję za podjęcie decyzji o budowie trasy tramwajowej do Wilanowa w tak bardzo niepewnych czasach, kiedy nie było wiadomo, czy znajdą się środki na dokończenie tej budowy. Okazało się, że się znalazły, że sieć tramwajowa na terenie Warszawy się rozwija. Co więcej – za kilka lat będziemy w stanie dojechać z Wilanowa do Dworca Zachodniego, a tam przesiąść się do pociągu i dojechać do innego miasta – mówił Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy Wilanów.