26-latka sprzedając buciki dziecięcie o mało nie straciła 3 tysięcy

Sprzedając czy kupując w Internecie nie trać czujności. Jeśli ktoś prosi Cię o podanie mu kodu BLIK, to najprawdopodobniej chce użyć go do wypłaty pieniędzy w bankomacie lub dokonania zakupów w sklepie internetowym. Potwierdzając taką transakcję w aplikacji bankowej, padniesz ofiarą oszustwa i stracisz pieniądze. 26-letnia mieszkanka pow. płońskiego, która w Internecie wystawiła na sprzedaż buciki dziecięce, mogła stracić 3 tys. zł. Podała oszustom kod BLIK, jednak w porę zorientowała się, że padłą ofiarą przestępców, zgłosiła sprawę na infolinię banku i zablokowała konto.

Do płońskich policjantów zgłosiła się 26-letnia mieszkanka gm. Baboszewo, która próbując sprzedać w Internecie buciki dziecięce, mogła stracić 3 tys. zł. Z relacji kobiety wynikało, że za pośrednictwem popularnego portalu społecznościowego wystawiła na sprzedaż kilka par obuwia. Dosyć szybko w komunikatorze otrzymała wiadomość od potencjalnej kupującej, która była zainteresowana konkretnymi bucikami, wystawionymi za kwotę 40 zł. Osoba ta zaoferowała, że zamówi kuriera i opłaci go, by odebrał przesyłkę bezpośrednio z domu sprzedającej. Poprosiła 26-latkę o podanie , numeru telefonu i adresu e-mail. Po chwili sprzedająca dostała na maila wiadomość z instrukcją, jak ma odebrać pieniądze za sprzedany przedmiot. Po kliknięciu w mailu na przycisk „otrzymanie płatności” została przekierowana na stronę, gdzie wybrała bank, w którym posiada konto, a następnie po podaniu loginu i hasła, zalogowała się do bankowości elektronicznej. Po kilku minutach zadzwonił do niej mężczyzna podający się za kuriera. Dokładnie opisał przedmiot sprzedaży i zapytał, czy pieniądze dotarły na konto sprzedającej. Gdy kobieta zaprzeczyła, zaproponował zamianę 40zł ze sprzedaży na 3 000 punktów w aplikacji firmy kurierskiej, które później miały być zamienione na pieniądze. W tym celu kobieta miała wygenerować kod BLIK i mu podać, a następnie szybko zatwierdzić transakcję. Kobieta po wykonaniu poleceń, sprawdziła stan swojego konta. Zauważyła, że widnieje tam blokada środków na kwotę 3 tys. zł. Zgłosiła sprawę na infolinię banku i Policję.

Pamiętaj, kod BLIK jest jedną z metod płatności w Internecie oraz w sklepach stacjonarnych. Służy do zainicjowania transakcji, którą następnie trzeba potwierdzić i nie możesz przesłać nikomu środków poprzez podanie mu kodu BLIK, a tym bardziej ich odebrać np. za przedmioty, które wystawiłeś na sprzedaż. Jeśli na jednym z portali sprzedażowych użytkownik prosi Cię o podanie mu kodu BLIK, to najprawdopodobniej użyje kodu do wypłaty pieniędzy w bankomacie lub sam dokona zakupów w sklepie internetowym. A Ty potwierdzając taką transakcję w aplikacji bankowej, tracisz swoje pieniądze i padasz ofiarą oszustwa.

Nigdy nie udostępniaj kodu BLIK – nawet znajomemu w mediach społecznościowych czy sprzedawcy na portalu ogłoszeniowym, a jeżeli już to zrobiłeś – zweryfikuj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji mobilnej banku.

kom. Kinga Drężek-Zmysłowska

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.