Działania Zarządu Transportu Miejskiego w czasie pandemi

Bezpieczeństwo i troska o pasażerów to priorytety w zadaniach Zarządu Transportu Miejskiego. Od początku obowiązywania obostrzeń sanitarnych zdwajamy wysiłki, aby dostosować i realizować ofertę przewozową w dynamicznie zmieniającej się sytuacji epidemicznej. Procedury reagowania i działania dotyczą mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej i pracowników Warszawskiego Transportu Publicznego.

Od ponad roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie dokłada wszelkich starań, aby w czasie pandemii komunikacja miejska była dla pasażerów bezpiecznym środkiem przemieszczania się po mieście. Opracowaliśmy procedury reagowania na przypadki podejrzenia zarażenia pasażera, kierowcy i motorniczego pojazdu oraz pracownika Zarządu Transportu Miejskiego. Wprowadziliśmy, oprócz codziennego czyszczenia, dodatkową regularną dezynfekcję pojazdów. Na bieżąco prowadzimy kontrole sprawności technicznej oraz użycia bakterio i wirusobójczych substancji przy dezynfekcjach. Ekipy sprzątające każdego dnia przecierają kasowniki, biletomaty, poręcze, drzwi oraz uchwyty. Dodatkowo, średnio raz w tygodniu, wszystkie pojazdy przechodzą ozonowanie lub nanoszenie powłok elektrostatycznych. Regularnie przekazujemy płyny dezynfekujące na potrzeby operatorów Warszawskiego Transportu Publicznego.

Pasażerów mniej, pojazdów tyle samo
Z powodu pandemii (przez ostatnie 12 miesięcy) notujemy wyraźny spadek liczby pasażerów. Jednocześnie na ulice stolicy wyjeżdża tyle samo autobusów i tramwajów jak w czasie sprzed pandemii, gdy frekwencja była wyższa o niemal 60 procent. Wyjątkowe sytuacje (pasażerów jest więcej niż przewidują narzucone limity) są monitorowane i korygowane w czasie rzeczywistym (skierowaniem dodatkowych rezerwowych pojazdów na daną trasę).

Warszawa – pozostając od 17 października ubiegłego roku w tzw. czerwonej strefie epidemicznej – musi przestrzegać limitów pasażerów w komunikacji miejskiej. W danym pojeździe może podróżować maksymalnie tyle osób, ile wynosi 30 procent wszystkich miejsc. Dla przykładu do autobusu 18-metrowego (w zależności od typu) może wsiąść 40-54 pasażerów. Autobus 12-metrowy zabiera 21-35 osób; 9-metrowy – 16-17. Tramwaj starszego typu w dwóch wagonach razem mieści 60-70 osób; niskopodłogowy – ok. 60 osób. Pociągi metra w zależności od typu zabierają 340-450 pasażerów. Do różnych typów pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej może wsiąść od 210 do 292 osób. Przy każdych drzwiach pojazdów WTP są informacje z podaną maksymalną liczbą pasażerów oraz niezbędną odległością dla zachowania dystansu społecznego.

Powyższe limity i aktualne obłożenia na poszczególnych liniach są codziennie kontrolowane przez naszych pracowników. Większość autobusów kursujących w sieci WTP wyposażonych jest w System Zliczania Pasażerów. Dane z blisko 400 z nich są dostępne w trybie on-line. W połączeniu z informacjami pochodzącymi z urządzeń GPS (zainstalowanych we wszystkich pojazdach) możliwe jest śledzenie zapełnienia autobusów w czasie rzeczywistym.

Zachęcamy, informujemy, przypominamy
Przez ostatni rok przekazujemy pasażerom informacje o konieczności zakrywania nosa oraz ust, zachowania dystansu i przestrzegania ograniczeń ilości osób w pojazdach, ale także w windach metra. Nasi kontrolerzy biletów rozdawali maseczki zapominalskim, aby każdy pasażer WTP czuł się bezpieczny. Wspólnie z Komendą Stołeczną Policji zorganizowaliśmy kontrole przestrzegania noszenia masek i zachowania dystansu wśród podróżujących.

Część Punktów Obsługi Pasażerów ZTM zamknęliśmy lub zmieniliśmy godziny ich otwarcia. Ograniczenie do minimum kontaktów pracowników wymagało wprowadzenia systemu jednozmianowej pracy. W okresie wakacyjnym uruchomiliśmy mobilne POP w dwóch autobusach, które zatrzymywały się na warszawskich osiedlach, szkołach, uczelniach i przy centrach handlowych. To działanie skracało kolejki w innych punktach i pozwalało mieszkańcom ograniczyć podróż dla załatwienia formalności związanych z komunikacją miejską.

Dla wygody pasażerów, którzy musieli przejść na pracę zdalną, wprowadziliśmy możliwość zawieszenia biletu długookresowego. Za pomocą specjalnej strony internetowej z tej oferty ZTM skorzystało prawie 250 tysięcy osób. Pasażer nie otrzymuje zwrotu pieniędzy za zawieszony bilet. W dowolnym czasie może w wybranym POP przekodować niewykorzystaną część biletu na inny termin.

Pomagamy dojechać na szczepienia
Z końcem stycznia bieżącego roku uruchomiliśmy specjalną linię autobusową 902, która dowozi pasażerów z przystanków w pobliżu dworca Warszawa Stadion do punktu szczepień na Stadionie Narodowym. Z bezpłatnych przejazdów skorzystało już kilka tysięcy osób. Dodatkowo, od 19 kwietnia bieżącego roku, wraz z otwarciem miejskich punktów masowych szczepień przeciw covid-19 zacznie kursować linia 901. Pasażerowie będą mogli z Dworca Centralnego dojechać do największego z punktów, zlokalizowanego na stadionie Legii. Trasa zapewni dojazd z centrum miasta oraz dogodne przesiadki z 1 i 2 linii metra. Autobusy podjadą na przystanki co 15 minut w godzinach od 7.30 do 21.

Zawsze bezpieczeństwo pasażerów jest jednym z najważniejszych celów dla Zarządu Transportu Miejskiego – organizatora stołecznej komunikacji miejskiej. Wysiłki zostały podwojone dla jego zapewnienia i utrzymania na wysokim poziomie w okresie pandemii, aby sprostać surowym rygorom sanitarnym.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.