Nowy znak promocyjny Warszawy

Warszawa ma nowy system identyfikacji wizualnej. Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski podpisał zarządzenie zmieniające znak promocyjny m.st. Warszawy. Nowa Syrena jest poważniejsza i ma profil Marii Skłodowskiej-Curie.

Nowym znakiem promocyjnym m.st. Warszawy jest uproszczony herb stolicy. Zaprojektowany został zgodnie ze współczesnymi trendami projektowania graficznego, a punktem wyjścia do jego stworzenia było nawiązanie do historii i tradycji miasta.

Dlaczego znak promocyjny został zmieniony
Znak „Zakochaj się w Warszawie” towarzyszył działaniom promocyjnym stolicy od 2004 roku. Przez ten czas zyskał zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników.

O konieczności wymiany znaku zdecydowało kilka czynników. Przede wszystkim przestał on odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne miasta stołecznego Warszawy. Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem. Przez ostatnie lata zmieniły się trendy graficzne, a znak stolicy stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny. Jego słabą stroną była także mała czytelność.

Co było inspiracją dla nowego znaku promocyjnego
Nowy znak nawiązuje do historycznych odwzorowań herbu m.st. Warszawy i jest jego graficznym uproszczeniem. Herb stolicy dla mieszkanek i mieszkańców jest symbolem nie tylko bardzo dobrze znanym, ale także ważnym.

Bazowaliśmy na rozwiązaniu, które w naturalny sposób wpisze się w identyfikację miasta. Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.

W trakcie prac nad znakiem niezwykle istotna była poprawność historyczna. Dlatego poszczególne elementy projektowanego symbolu były konsultowane ze znawcami tematyki z Muzeum Warszawy. Dzięki połączeniu wiedzy historyków i umiejętności graficznych projektantki, powstał znak, w którym każdy detal, jak np. kształt szabli czy ułożenie włosów Syreny są dokładnie przemyślane.

Można dostrzec niewielkie różnice w stosunku do najbardziej znanej wersji herbu, którą kojarzymy z projektu Szczęsnego Kwarty z 1938 roku. Nowością i ciekawostką może być profil twarzy Syreny, dla którego wzorem stał się profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.

Projektując znak Warszawa wzorowała się na doświadczeniach innych miast europejskich, które także stworzyły swoje logotypy w oparciu o symbolikę herbową i z powodzeniem stosują takie rozwiązanie od lat. Wśród przykładów można wymienić Paryż, Oslo, Helsinki, Wiedeń czy Sztokholm.

Spójna rodzina znaków
Na nowy system identyfikacji wizualnej miasta składa się rodzina znaków, do której oprócz znaku promocyjnego miasta należą znaki jego dzielnic i jednostek organizacyjnych. System zawiera również wytyczne do oznaczania różnego typu projektów, w tym tych, które są realizowane we współpracy ze stołecznym Ratuszem. Wszystkie grafiki opierają się na tym samym symbolu herbowym. Dodatkowo pojawi się on na pismach i dokumentach urzędowych, dzięki czemu nie tylko działania promocyjne, ale także komunikacja Urzędu m.st. Warszawy, będą spójne i rozpoznawalne dla odbiorców.

Poza zbiorem oznaczeń system zawiera także określoną kolorystykę miasta oraz spójną typografię, nawiązującą do geometrycznych kształtów symbolu herbowego.

Nowy projekt chwali dr Anna Światłowska, projektantka graficzna Muzeum Warszawy, wykładowczyni na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.

Nowy projekt znaku m.st. Warszawy to w moim odczuciu powrót do dobrych tradycji projektowych, czyli tak zwanej klasyki gatunku. Zgrabnie łączy w sobie historyczny symbol ze współczesnym językiem graficznym. Zaprojektowany został z wyczuciem i dbałością o detal oraz z poszanowaniem zasady „podążania formy za funkcją”, co jest – jak pokazuje doświadczenie – najlepszą drogą do ponadczasowości. Spełnia też szereg wymogów praktycznych stanowiących o komforcie jego użytkowania, czyli dobrze się skaluje, ma wersję kolorową i monochromatyczną, poziomą i pionową, doskonale nadaje się do reprodukcji na wszystkich nośnikach. Do znaku zostało dobrane liternictwo o neutralnym charakterze i wysokiej czytelności, które z powodzeniem może być szerzej wykorzystywane w komunikacji wizualnej miasta. Księga znaku jest praktycznym narzędziem pracy dla projektanta – jest przyjazna, przejrzysta, zrozumiała i nieprzesadnie rozbudowana. Myślę, że ten przystępny, elegancki znak wpłynie bardzo korzystnie zarówno na komunikację wizualną miasta, jak i komfort pracy osób mających z nim do czynienia – mówi dr Światłowska.

Zmiany gotowe do wprowadzenia
Oszczędność oraz ekologia – to dwie podstawowe zasady, które przyświecają miastu przy wprowadzaniu nowego systemu identyfikacji wizualnej. Ratusz nie planuje drogich kampanii ani dodatkowych kosztów związanych ze zmianą. Stare oznakowanie będzie sukcesywnie zastępowane nowym. Nowopowstające materiały informacyjne i promocyjne będziemy tworzyć w oparciu o nowe zasady.

Także strony internetowe czy aplikacje będą dostosowywane do systemu. Wyprodukowane do tej pory materiały promocyjne tj. gadżety czy ulotki informacyjne będą w użyciu do czasu, aż nie zostaną w pełni wykorzystane albo ulegną zniszczeniu wskutek użytkowania (np. namioty promocyjne rozstawiane w trakcie imprez plenerowych). W przestrzeni miasta jest wiele miejsc i obiektów, na których znajduje się znak „Zakochaj się w Warszawie”. W tych miejscach nowe oznakowanie pojawi się przy okazji np. planowanych remontów.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.