Komenda Powiatowa Policji w Przasnyszu ostrzega ! Jeżeli otrzymujesz za pomocą komunikatora internetowego prośbę o ,,pożyczkę,, i wysłanie kodu BLIK, nie działaj pochopnie. Wystarczy sprawdzić czy osoba, która napisała do nas rzeczywiście potrzebuje pomocy. Należy zrobić to przez bezpośredni kontakt. Najprościej zadzwonić do tej osoby ! Tylko w ten sposób możemy faktycznie zweryfikować, czy korespondujemy ze znajomym, czy też mamy do czynienia z oszustem. Niestety kolejna mieszkanka naszego powiatu została oszukana.
24 lutego 2023 roku, przasnyscy funkcjonariusze zostali zawiadomieni o kolejnym oszustwie, za pomocą popularnego komunikatora na jednym z portali społecznościowych. Sprawca włamał się na konto społecznościowe 35 letniej mieszkanki powiatu przasnyskiego. Oszust podszył się pod kobietę i wysłał wiadomość do 31 letniej mieszkanki gminy Przasnysz z prośbą o pomoc przy opłaceniu zakupów. W treści wiadomości były podane linki z płatnościami: pierwsza na kwotę: 208 zł, zaś druga na kwotę 309 zł, które zostały opłacone przez pokrzywdzoną.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
– stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
– potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
– sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
– chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Co radzi Policja? Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.