To były trzy dni pracy na wysokich obrotach dla kierowców, motorniczych, służb nadzoru ruchu i informatorów. Wszystko po to, by ponad 434 tysiące pasażerów bezpiecznie i wygodnie dojechało na warszawskie cmentarze.
Akcja „Znicz” jest największą cykliczną akcją przewozową Warszawskiego Transportu Publicznego. Co roku w okolicach Wszystkich Świętych na warszawskie ulice wyruszają setki dodatkowych autobusów i tramwajów, z których chętnie korzystają mieszkańcy stolicy i goście. Podjeżdżają niemal pod same bramy nekropolii, a pasażerowie nie muszą się martwić, gdzie zaparkować swoje auto.
Trzy dni linii specjalnych
Nic dziwnego, że frekwencja dopisuje, a skoro jest popyt, to jest i podaż. W sam dzień Wszystkich Świętych, który jest ustawowo wolny od pracy, na stołeczne ulice wyjechały autobusy i tramwaje 24 specjalnych linii cmentarnych i dodatkowo zasililiśmy 19 linii kursujących regularnie. Na obie linie metra skierowane zostały dodatkowe pociągi, uruchomiona była też linia tramwajowa 25, a do obsługi wybranych tras wysłaliśmy pojazdy o większej pojemności. Łącznie dało to 521 dodatkowych autobusów (w tym 492 na liniach cmentarnych) i 47 tramwajów (w tym na liniach cmentarnych 27). W sumie na ulice wyjechało niemal tyle pojazdów co w dzień powszedni.
Ponieważ 1 listopada wypadł w tym roku w środę czyli w środku tygodnia roboczego, ułatwiliśmy dojazd na cmentarze już w weekend poprzedzający czyli 28-29 października, podstawiając dodatkowo 56 tramwajów i 168 autobusów. Najdłużej jeździły autobusy linii C40 docierające do największego w Warszawie Cmentarza Północnego. Autobusy tej linii kursowały dodatkowo także w dniach 30-31 października i 2 listopada, czyli w Dzień Zaduszny.
Liczby, liczby
Łącznie pojazdy WTP (tramwaje, autobusy, metro) w trakcie akcji „Znicz” (czyli 28-19 października i 1 listopada) przejechały dodatkowo ok. 171 tysięcy wozokilometrów. Specjalne linie cmentarne przewiozły w tym czasie ponad 434 tysiące osób; w sam dzień Wszystkich Świętych było to ponad 350 tysięcy pasażerów. Autobusy 1 listopada „zrobiły” dodatkowo prawie 60 tysięcy wozokilometrów, tramwaje prawie 25 tysięcy a metro ponad 42 tysiące.
Nad sprawnym przebiegiem akcji i bezpieczeństwem pasażerów 1 listopada czuwało około 160 pracowników nadzoru ruchu (około 90 w weekend poprzedzający). Pasażerowie mogli też skorzystać z pomocy około 50 informatorów.
W ciągu tych trzech dni łącznie sprzedanych zostało 714 761 biletów o wartości 5 146 994 zł. Oznacza to, że pasażerowie kupili o 7,31 proc. więcej biletów niż w tym samym czasie w 2022 roku. W dniu Wszystkich Świętych, kiedy ruch w WTP był największy, sprzedaliśmy 233 520 biletów czasowych, jednorazowych i krótkookresowych za 934 097 złotych – o 13 procent więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, tego dnia wielu pasażerów kupowało także bilety długookresowe – sprzedaliśmy ich 7580.