Straż Miejska m.st. Warszawy staje na straży Wisły i terenów nadwiślańskich. Na jej wyposażenie trafiła łódź patrolowa, która przez cały rok ma pomagać w utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa nad rzeką.
Będzie wykorzystywana w trzech głównych obszarach: bezpieczeństwa, porządku i ekologii. Jej załogę stanowią strażnicy z uprawnieniami stermotorzysty, ratownika wodnego i ratownika kwalifikowanej pomocy przedmedycznej. Patrole odbywać się będą w systemie dwunastogodzinnym, przez cały rok, z wyjątkiem sytuacji, gdy żegluga będzie niemożliwa.
Z pomocą łodzi Straż Miejska m.st. Warszawy prowadzić będzie obserwacje brzegów w miejscach szczególnie uczęszczanych, takich jak plaże czy bulwary, ale też takich, do których dostęp od strony lądu jest utrudniony. Szczególną uwagę strażnicy będą zwracać na miejsca związane z wypoczynkiem. Innym zadaniem, realizowanym z pomocą łodzi, będzie zapobieganie i reagowanie w razie wypadków – łódź będzie kierowana do patrolowania miejsc, gdzie może dochodzić do prób samobójczych, przewidujemy też ścisłą współpracę z innymi służbami. Strażnicy pilnować będą bezpieczeństwa osób uprawiających sporty wodne oraz będą stanowić zabezpieczenie imprez masowych i rekreacyjnych nad Wisłą. W razie takiej potrzeby strażnicy włączą się w akcje ratunkowe bądź poszukiwawcze, będą też – zgodnie z posiadanymi uprawnieniami i kompetencjami- reagować na ujawnione wykroczenia bądź przestępstwa.
Łódź patrolowa będzie wykorzystywana również do monitorowania infrastruktury wodnej w tym urządzeń i budowli usytuowanych na wodzie, stanu wałów przeciwpowodziowych w okresach nadmiernych wezbrań wody, a w razie potrzeby będzie wspomagać służby zarządzania kryzysowego.
Kolejnym z zadań patrolu rzecznego będzie monitorowanie zjawisk, które mogłyby wskazywać na zanieczyszczenie środowiska naturalnego na wodach i terenach przywodnych, w szczególności kontrole miejsc wykorzystywanych przez wędkarzy i ,,motorowodniaków” (porty, stanice wodne itd.) pod kątem niedopuszczenia do powstawania dzikich wysypisk śmieci. Do zadań strażników należeć też będzie kontrola poziomu wody na Wiśle.
Łódź patrolowa będzie też wykorzystywana do kontroli brzegów pod kątem nielegalnych zrzutów nieczystości ciekłych czy nielegalnych instalacji odprowadzających wody powierzchniowe z inwestycji deweloperskich. We współpracy z Oddziałem Ochrony Środowiska patrole rzeczne będą pobierały próbki wody do badań, a wszelkie nieprawidłowości związane ze stanem sanitarnym zgłaszane będą do Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Straż będzie też prowadzić kontrole nabrzeży pod kątem nielegalnej wycinki drzew.
Podczas prezentacji łodzi uczestnicy powiedzieli:
Pani Komendant Straży Miejskiej m.st. Warszawy:
„Jako komendant zawsze powtarzam, że Straż Miejska powinna być tam, gdzie potrzebują jej Mieszkańcy. Coraz więcej warszawianek i warszawiaków, wybiera Wisłę jako miejsce odpoczynku, rekreacji czy spotkań towarzyskich. Przybywa atrakcji na bulwarach wiślanych, plaż po obu stronach rzeki. Na wodzie coraz więcej jest też jednostek pływających. Od dziś nad porządkiem i spokojem korzystających z uroków Wisły będziemy mogli czuwać także od strony rzeki.”
Michał Domaradzki Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego:
„Bulwary, kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy ludzi w weekendy to olbrzymia odpowiedzialność, i to jest jeden z elementów, który był determinantem, aby warszawską straż miejską wyposażyć w tak specjalistyczny sprzęt.”
Magdalena Młochowska Dyrektor Koordynator ds. Zielonej Warszawy:
„Od lat współpracujemy ze strażą miejską jeżeli chodzi o patrole piesze, natomiast dodatkowe wsparcie w postaci patrolu wodnego, jest dla nas równie istotne, jeżeli nie jeszcze bardziej ważne. Ogromnie się cieszę, że będziemy mieć takie wsparcie.”
Yamarin Cross Cabin 60, nr rejestracyjny WA-02-0455, nr taktyczny 5555.
Dane techniczne:
– długość kadłuba: 6,03 m,
– szerokość kadłuba: 2,41 m,
– minimalne zanurzenie kadłuba: 0,3 m
– materiał wykonania kadłuba: aluminium morskie
– materiał wykonania kabiny: laminat
– maksymalna liczba osób wraz z załogą: 6
– jednostka napędowa: silnik zaburtowy typu JET (z pompą strugową) o nominalnej mocy 150 KM
Wyposażenie specjalistyczne:
– sonar umożliwiający skanowanie dna w systemie 2D i 3D posiadający możliwość wyznaczania i zapamiętywania tras,
– kamera o wysokiej częstotliwości, wyposażona w funkcje termowizji i noktowizji z trzydziestokrotnym przybliżeniem, umożliwiająca automatyczne wychwytywanie obiektów o zmiennej temperaturze względem otoczenia,
– komputer pokładowy z systemem GPS,
– dwa szperacze o dużej mocy, zasięg oświetlenia do 900 metrów z możliwością sterowania z kabiny jak również bezprzewodowo z brzegu,
– oświetlenie i sygnały pojazdu uprzywilejowanego.